Detsember on Pekingis ikka päris talve moodi, külma on
öösiti vahel lausa -10 kraadi, päeval muidugi võib vahel siiski 10 -12 kraadis sooja olla. -10 muidugi ei tundu nagu -10 Eestis, mõnikord
miinuskraadidega ma ei saa isegi aru, et on miinuses, aga siis vaatad, et jõele
hakkab kerge jää peale tekkima ja taipad, et füüsikaseaduste jägi ikka peab
miinuskraadidega tegu olema.
Külma ilma juures on ka üks positiivne külg, nimelt on
hetkel väga hea külastada turismiatraktsioone, sest hiinlased ise ei taha nii
külmaga templeid mööda hulkuda ja seega on rahavst turismiatraktsioonide juures
ikka hulga vähem. Sel nädalal käisin Hiina ja Pekingi ühes tähtsamas templis –
Konfutsiuse templis. Järjekorda templisse pääsemiseks polnud ja rahvast templis
ka ei olnud, sai rahulikult ringi vaadata ja lugeda silte, ilma et keegi
karjuks, et vaata kiiremini, või veel parem, tee kiire pilt ja liigu edasi. Kuigi
Konfutsius elas 500 aastat enne kristust, siis tema kultus tõusis esile alles
14.sajandil, mil antud tempel ehitati, mis algselt toimis kui kolledž, kus
Hiina riigimehed ja suuremad mõtlejad haridust omandamas käisid. Kuni Qingi
dünasti viimaste aasteni pidid riigimehed läbima riigieksamid, et oma
positsiooni saavutada, suur osa riigi tasandi eskamitest toimus antud
kolledžis, ning kolledžis on alles kivitahvlid riigimeeste nimedega, kes
läbisid eksamid, kuni temple ehitamise algusesse välja ja varasemaidgi. Templi
hoovis seisab Konfutsiuse kuju ja meenutab hiinlastele tänapäevani iidseid
tarkuseid. Konfutsius figureerib ka tänapäeval Hiina filosoofias, mõttemaailmas
ja riigimeeste ideoloogias. Hiina valitsus armastab oma poliitikas mainida
konfutsianistlikke väärtuseid (näiteks inimõiguste poliitikas või ühiskonna
korra mõistmises), millele Hiina riik pidavat siiamaani toetuma. Konfutsius
rääkis harmoonilisest kooseksisteerimisest ja Hiina oma välispoliitikas räägib siiamaani
rahulikust tõusust ning win-win koostööst ning rahvusvahelisest harmoonilise
ühiskonna loomisest. Kui mõelda, et veel Qingi dünastia lõpul (20 sajandi
algus) oli Konfutsiuse kummardamine võrdsel kohal taeva kummardamisega (nagu
meie mõistes jumal), siis tekib küsimus, et kui suur osa Hiina
riigiideoloogiast on lihtsalt ideoloogia, mis on üles ehitatud partei võimul
hoidmiseks ja tuleneb pigem reaktsioonist kaasaja keskkonnale ja kui suur osa
põhineb tõesti ajaloolisel konfutsionistlikul õpetusel ja mingil ajaloolisel
koodil, mis on talletunud rahva mälus. Kui vaadata tavalisi hiinlasi, siis
kalduks ütlema, et väga väike osa, kuna hiinlased tunduvad mulle kõige
individualistlikemate inimestena ja kohati isekatena. Tänavatel on näha pigem
olelusvõitlust selle igas aspektis (alustades metroos omas peatuses maha
saamisega) kui mingit harmoonilist kooseksisteerimist, kuid samas on Hiina
arengumaa, nagu on suurem osa Pekingit siiski arengulinn hoolimata mõnest
uhkest linnaosast, kaubanduskeskustest või hotellist. Ellujäämise nimel võitlev
ühiskond ei saa mõelda konfutsianistlikule harmoonilisele kooseksisteerimisele,
kuid riigiametnikkond ei ole vaene ning seetõttu on antud küsimus siiski
tähtis. Etnt kuna vastust sellele teavad tõenäoliselt vaid riigijuhid ise, siis
jätame selle teema ja liigume edasi.
Eelmisel nädalavahetusel käisin ma Beijing Air& Style
võistlust vaatamas – tegemist on lumelauavõistlustega, mainin seda siin
lihtsalt selle pärast, et mulle tundus selle ürituse publik natukene
kummalisena. Ma eeldasin, et publikuks on nooremapoolne lumelauafännide
seltskond, sest kes siis veel läheks sellist üritust Euroopas vaatama, siin oli
see aga kujunenud pereürituseks ja tundus, et mitte kõik inimesed polnud antud
ürituse mõttest aru saanud. Ürituse alguses oli tribüünil palju rahvast, kuid
finaale (mis muide on antud ürituse põnevam osa) vaatasin ma oma sektoris
üksinda. Selle ürituse käigus sai mulle ka selgeks, et mulle ei meeldi Hiina
muusika – ei popmuusika, mida ma kuulen peaaegu iga päev oma korterikaaslaste
muusikalembuse tõttu ja muusikat kõvasti mängimapanemise harjumuse tõttu, ega
ka Hiina rockmuusika. Enne finaalsõite nimelt toimus tunnine rockkontsert, mis
minu jaoks kõlas lihtsalt kohutavalt. Probleem ei ole selles, et ma midagi
aru ei saa, ma ei mõista ka Hispaania või Saksa muusika sõnu, aga üldiselt mulle mõlemakeelne rock siiski
istub, aga antud kontserdi puhul mind lihtsalt häiris kogu muusika kõla.
Võibolla aga häiris mind see, et rockmuusika vahele (ka poole loo peale) tuli
mingi armastuslaulu osa, mille kõla suudab minu jaoks kõige paremini
defineerida sõna imal – kohutavalt veniv ja liiga kõrgel toonil esitatud. Nii
et Hiina muusikaga plaate ma endale ostma ei torma.
Kui oma viimases postituses mainisin, et Jõulud mööduvad
siin suhteliselt märkamatult, kui sa just mööda kaubanduskeskuseid ja Starbuckse
ringi ei konda, siis nüüd, vaid nädal
enne jõule, pean ma ennast pisut parandama. Viimastel päevadel on hiinlased
tänavatele üles pannud arvestatava hulga jõulukaunistusi – muidugi hiiglaslik
jõulukuusk Tiananmeni väljakul jääb unistuseks, mille täitumiseks tuleb oodata
sügavamat globaliseerumist, samas on aga tänavatel led-tuledega jõuluehteid,
ning mõned hotellid üritavad üles panna põtru saaniga ja jõuluvanakesi, kuigi
viimastel ei ole Hiina traditsiooniga
mitte midagi pistmist. Mõned asutused aga saadavad laiali isegi jõulukaarte, kuigi päris Hiina stiilis
jõulukaarte, mil oleks hiinakeelne zhu ni shengri kuaile (häid jõule) pole ma
veel kohanud. Supermarketites võis juba eelmise nädala algusest kuulda
jõulumuusikat, valgeid jõule ja we wish you
a Merry Christmas kõlab ka igas väikeses nurgapoekeses ning suuremad
supermaketid müüvad jõulukaunistusi – muidugi mitte sellises ulatuses nagu
Euroopas, valida on vaid paari sordi karra, mõne põdra või jõuluvanakujukese ja
jõulumuna või aisakella vahel, aga siiski tundub, et jõulukaunistustele on
turgu. Võibolla on nõudluse tekitajateks Pekingis elavad välismaalased,
võibolla üritavad ka mu korterikaaslased jõulukaunistusi üles panna vaid
selleks, et mõlemad tüdrukud on elanud Euroopas, aga võibolla on pimedal ajal
millegi särava ja ilusa tuppa üles panemises ning toa kaunistamises siiski
mingi ülemaailmne võlu. Igal juhul on Peking oma rikkamates ja korralikumates
rajoonides (millest ühes ma ka õnneks elan) täiesti jõulumeeleolus, kuigi jõule
siin ei tähistata – väljaarvatud keeltekool, kuna seal on välismaalaste kontsentratsioon
kõige suurem, siis korraldavad nad jõulude puhul väikese jõuluõhtusöögi mängude
ja hiina keele õppega, mida ma huviga ootan. Vahel muidugi tähistavad jõule ka
suured hotellid, näiteks eelmisel nädalal käisin ühe suure hotelliketi jõulude puhuks
korraldatud heategevuslikul üritusel, kuhu mul õnnestus kutse saada, kuna antud
ketis töötab üks eestlanna, kellega oleme Pekingi küllaltki kokku hoidvas
eestlaste kogukonnas kohtunud. Siinkohal tuleb mainida, et jõulude ajal igatsen
oma sõpru ja peret ning tore oleks jõulud nendega koos Eestis veeta, aga samas
on Hiina väga huvitav riik ning olen õnnelik, et mul avanes võimalus siia tulla
ning kogeda kummalisi jõulusid, kus jõule nagu ametlikult ei tähistata, kuid
mitteametlikult on jõulud siiski kohal, globaliseerumisega aasta-aastalt üha
rohkem. Üks asi, mis hiinlasteni veel jõudnud ei ole, on arusaam päkapikkudest
(sellega on muidugi probleeme ka Euroopas ja Ameerikas) – ma üritasin oma
hiinakeele õpetajale selgitada päkapikkude olemust tunnis, kus õppisime
hiinakeelset sõnavara jõulude kohta, ent mu õpetaja ei saanud aru, et kes käib
akna taga passimas ja miks nad lastele nii palju komme peaksid tooma, kas siis
ühest korrast ei piisa, päkapikutradistsiooni juurutamist Hiinas tuleks vist
tutvustada suurtele komme tootvatele ettevõtetele, küll nad siis oskaksid
reklaamida päkapikke ka.
Sellega ma, kallid lugejad, selleks korraks ka lõpetan ja
soovin teile siin kohal kauneid ja rahulikke jõule. Järgmist postitust on
oodata juba peale jõule, kuid siis tuleb juba väike otsade kokku tõmbamine,
sest juba päris jaanuari alguses tuleb mul Hiina seiklus lõpetada (vähemalt
selleks korraks). Kauneid Jõule ja püsige veel lainel!
No comments:
Post a Comment