90 päeva Hiinas on läbi ja see mu kallid lugejad on tähtis,
sest Hiina võimud lubavad mul riigis korraga viibida vaid 90 päeva, enne kolme
kuu täitumist tuleb Hiinast välja minna ja siis uuesti siseneda, et aktiveerida
uus 90 päevane periood. Mian soovisin Pekingi külmast (meil oli siin lausa -8
kraadi mõned päevad ja tugev tuul, mis puhub tolmu ja langenud puulehti üles)
mõneks ajaks põgeneda ja võtsin ette pea nädalase puhkusreisi (selles suhtes on
see viisarežiim tore, et puhkus tuleb võimaldada, muidu peab töötaja hoopis
riigist lahkuma) Hongkongi. Hongkong on küll ametlikult Hiina riigi osa, kuid
tal on eraldi immigratsioonisüsteem ja oma viisarežiim, nii et Hiina võimud peavad lugema Hongkongis
käimist riigist väljumisena (tõsiasi, mida Hiina konsulid ja valitsus kuidagi
ametlikult tunnistada ei taha, aga millega piiriametnikud on leppinud). Seekodse
blogipostituse pühendan siis täielikult Hongkongi
reisile. Esmalt tuleb mainida, et Hongkong, mis laiub peamiselt väikestel
saartel ja väikesel maismaalapil Lõuna-Hiinas on Pekingist väga erinev ja tekib
tõesti tunne, nagu oleks Hiinast välja sõitnud. HK on endine Briti koloonia ja
kuigi Briti valitsus andis HK Hiinale tagasi juba aastal 1997, siis tundub, et
Briti vaim ei ole kunagi sellest kummalisest paigast lahkunud – Hongkongis
räägitakse teise ametliku keelena siiani inglise keelt ja muide väga head
inglise keelt, just nagu oleks sattunud Inglismaale, või pigem nagu
Gibraltarile. Muide sarnaselt Gibraltariga on HK näol tegemist väga mägise maa
ning mägiste saarekestega, HK peamine saar ongi tegelikult üks merest välja
küündiv mägi, mille on vallutanud tohutu pilvelõhkujate džungel. Viimaks on
Briti kohalolu kõige paremini tunda sellest, et sõita tuleb ju vasakul pool
teed, ning muidugi ei ole HK liiklussüsteem võrreldav Pekingi omaga, seal on
säilinud Britilik viisakus, autod annavad jalakäiatele teed ja suuri
liiklusummikuid, mille põhjustab mõni väga rumalat manöövrit tegev auto või
ratastel kuudike (mootorratas, mis on
ehitatud minikaubikuks). Pekingiga võrreldes on HK ka palju puhtam, siin ei ole
seda kohutavat õlihaisu, mis tuleb väikestel mootorratas-söögipudkadel
valmistavast toidust, kus kokad kasutavad sama õli nii palju kordi, kui üht õli
üldse kasutada saab. Lühidalt kokku võttes erinevad HK ja Peking teineteisest
nagu öö ja päev, kui oled käinud HKs
võib siiski julgelt öelda, et Hiina ( mitte HK) on arengumaa, Pekingil
on veel pikk tee selleni, et seda paika
võiks nimetada globaalseks linnaks, mida HK kahtlemata on.
Seda reisi ei võtnud ma ette mitte üksinda, vaid koos oma
prantslannast tuttavaga (Amandin), kellega koos olen korduvalt Pekingit
avastanud. Meil oli nii palju õnne, et ööbisime enamuse ajast (kolm ööd
neljast) Amandini tädi juures, see tähendas, et esmalt enam-vähem
seljakotireisiga võrreldav reis muutus üleöö suhteliselt luksuslikuks reisiks.
Me ööbisime suhteliselt lähedal kesklinnale, vaid natukene üles mööda
mäejalamit, luksuslikus pilvelõhkujas 21. korrusel. Meie rõdu aknast avanes
imeilus vaade HK kesklinnale, selle tohutule hulgale pilvelõhkujatele ja HK
sadamale, ning merele HK peamise saare ümber. New-Yorki mõistes ööbisime me
otse Manhattani saarel kõige paremas naabruskonnas (muide meie võõrustaja
avalikustas ka korteri rendihinna, mis oli 8000 eurot kuus). HK peamisel saarel
on üldse väga kallid rendihinnad, mis on tugevas kontrastis näiteks toidu ja
riietega, mis saarel on tegelikult väga odavad, odavamad kui Euroopas ja
muidugi odavamad kui Pekingis. HK on kuulus oma ööelu poolest ja nii viis meie
võõrustaja meid kohe esimesel õhtul HK tuntumatesse baaridesse Soho
linnaos. HKs tuleb arvestada, et elu
toimub peamiselt kahel tasandil – tänavatel, kus koguneb peamiselt keskklass ja
vaesemat sorti inimesed ja pilvelõhkujate katustel, kus jaksab pidutseda rikkam
seltskond. Seekord olime me oma klassist selgelt väljas ja nautisime ööelu
pilvelõhkujate baaride katuseterrassidel, kust avanes kaunis vaade tulesäras HK
linnale ja selle teistele pilvelõhkujatele. Tahes-tahtmata tekkis tunne, et HK
kulutab rohkem energiat kui kogu Hiina kokku – õhtul on kõik majad valgustatud
ning kõrghoonetel põlevad suured LCD reklaamisildid, mis muide tekitavad mulje,
et kogu maja on üks hiiglaslik reklaamisilt, või reklaamiekraan, mida mööda
informatsioon jookseb. Osa maju muutuvad öösel ka hiiglaslikeks
jõulukaartideks, muide jõulud on HKs
sama kaunistusterohked ja kommertslikud nagu Ameerikas, igas pilvelõhkujas võib
leida jõulukuuse, mis oma kaunistuste rohkuselt ja uhkuselt üritab üle trumbata
teisi pilvelõhkujaid.
Teisel päeval üritasime avastada HK sootuks teist kluge –
nimelt mägede tõttu on HK looduse poolest väga rikas, tuleb sõita vaid üle mäe,
saare lõunaküljele Stanley poolsaarele ja HK on tundmatuseni muutunud,
pilvelõhkujad on asendunud väikeste kaunite villadega ja kalurielamutega ning
vilgast tööstusliku sadama elu asendavad laisad rannad. HKs oli ilm veel
detsembri algul nii soe, et sai vabalt T-särgi väel ringi käia ja ka õhtul
piisas vaid kampsuni lisamisest. HK rannad meenutavad kergelt troopilisi randu,
valged liivad ja kaunid palmid ranna ääres. Üritasime ka ujuma minna, aga vesi
oli siiski nii külm, et suutsime end vaid märjaks kasta ja siis ruttu kaldale
joosta, detsember ei ole ikka ujumiseks mõeldud. Loodust HKs jagub, kogu
mägi on kaetud tiheda ja kena džungliga,
võtsime linnast trammi otse üles mäele,
nautisime veidi aega imekaunist vaadet üle HK saare mõlemas suunas ning
matkasime siis mööda džunglisse rajatud matkaradu mäest alla. Matkarajad on
vaiksed, linnamüra ei kostu sinnani, on vaid looduse hääled ja papagoilised ja
kakaduulised linnud läbisegi harilike varblaste ja mäekohal hõljuvate
kullilistega ja siis on muidugi veel hulk suuri ja kaunite värvidega liblikaid,
kes lendavad džunglitaimestiku vahel.
Detsember ei ole just lillede õitsemise aeg, ent ometigi võib leida mõnd
kaunist õit veel õitsemas – jasmiin näiteks õitseb veel detsembris.
Kolmandal päeval otsustasime HK peamiselt saarelt lahkuda ja
minna tutvuma HK odavama ja pisut vaesema osaga (mis ei tähenda, et seal poleks
pilvelõhkujaid olnud) – nimelt suundusime HK maismaaosa Kowlooni poole.
Kowloonile on võimalik sõita kas metroo või praamiga, praamisõidu hind muide on
kõigest 30 eurosenti, muidugi kestab
kogu sõit vaid 8 minutit, kuid soovitan seda siiski ette võtta, kuna metroos
lihtsalt ei näe midagi ja mereõhk on alati parem. Kowlooni osa on tegelikult
lõviosa HK territooriumist ja sealgi jagub vaatamist tegelikult mitmeks
päevaks. Me alustasime jalutuskäiku sadamst algava tähtede tänavaga – nagu
Los-Angeleses on Hollywoodi staaride jaoks tähtede tänav. HKs on tähtede tänav
kaunil rannapromenaadil, mis on tänavast veidi kõrgemale tasemele tõstetud.
Muidugi on HK tähtede tänaval vaid Aasia tuntud filmitegelased, nii et minu jaoks oli tuttav vaid Jackie Chani
nimi. Peale tähtede tänavat läksime Briti koloniaalajastu sümbolit kaunis
klassitsistlikus stiilis kellatorni vaatama – see muide on HK üks peamisi
vaatamisväärsusi. Torn oli kunagi kindlasti võimsaks sümboliks Briti arenenud
kultuurist ja ehitusstiilist ja paistis kaugele silma – veel kuni 1960 aastani
ei tohtinud HK majad olla kõrgemad kui 4 korrust, nii et kellatorn tundus
küllaltki majesteetlikuna. Tänapäeval kaob aga kellatorn kõrgete pilvelõhkujate
vahele lihtsalt ära ja meenutab vaikselt kunagisi Briti koloonia hiilgeaegu.
Kowlooni linnaosas on mitmed odava kauba (võltskaup, mis
näeb välja küllaltki ehtne) ja
suveniiride turud. Turg ise on juba vaatamisväärsuseks, kuna Pekingis sellist
väikestest putkakestest kokku pandud ja tervet tänavat hõivavat turgu juba ei
leia. Kowlooni poolsaar on HK kõige varieeruvam osa, selle lõunatipus on
pilvelõhkujatega rikas rajoon, keskel on
turud ja väikesed templid läbisegi keskmise suurusega ärihoonete ja
hotellidega, ning mida põhja poole ja lähemale Hiinale, seda vaesemaks ja madalamaks
muutuvad hooned, ning räpasemaks muutuvad tänavad.
Oma viimasel täispikal päeval HKs otsustasime minna HK ühele
kõige vähem asustatud saarele Lantaule, kus asub muide ka HK lennujaam. Antud
saarel asub aga vast HK tähtsuselt teine (kui tegemist just ei ole uskliku
turistiga) vaatamisväärsus. Nimelt asub sel saarel maailma kõige suurem istuvas
asendis vabas õhus olev Buddha kuju, see on pandud Lantau suuruselt teise
mäekese tippu ja selle ümber asub kaunis buddistlik tempel, mille mungad ja
nunnad lasid 1980ndate lõpus rajada saarele hiiglasliku Buddha kuju. Kuju on
tõesti väga majesteetlik ja mõjub mäekese tipus jumalikuna. Templi ümber laiub
ja teepuude istandus, mul õnnestus näha esimest korda teepuu põõsaid – rohelist
teed ja jasmiiniteed. Jasmiinitee jaoks on ka väikesed jasmiinipõõsakesed, mis
erinevad välimuselt palju meil Eestis
tuntud jasmiinidest, kuid õiel, mis on umbes kolm korda suurem Eesti jasmiinist
on äratuntav jasmiini lõhn. Lantau saarele minek võtab aega, kuna saar ja suur
Buddha kuju asuvad kesklinnast kõige kaugemal ja tuleb liikuda nii bussi kui ka
metrooga. Lisaks tuleb HK reisil alati arvestada tohutu rahvamassiga, kes
tingimata tahavad näha samu asu, mis sinagi, nii sai oodatud näiteks pool tundi
bussi järjekorras ja pool tundi praami
järjekorras jne, nii et soovitaks HKd külastada väike raamatuke taskus, mida
saaks erinevates järjekordades lugeda.
Igal juhul
on HK linn/riik/linnriik, kus ma täitsa võiks Aasias elada, see on
Hiina, aga samal ajal on selles ka midagi Euroopalikku, midagi tuttavat ja
samas Hiina templikeste ja traditsioonilises stiilis väravakseste müstiline
aasialik võlu. Selle mõttega ma tänaseks aga lõpetan, soovin teile kaunist
advendiaega ja üritan teie jõuluootusi vast veel mõne looga Hiinast, sedapuhku siis
jälle Pekingist vürtsitada.
No comments:
Post a Comment